Planlægning

Nøglen til en uforglemmelig god cykelferie er: Planlægning og evnen til spontant at ændre planer. Ud i det blå og lad os se hvad skæbnen bringer. Det kan være opskriften på en super cykelferie. De fleste har det dog bedst med et minimum af planlægning.

Planlægning

Planlægning kan også være en rigtig hyggelig del af ferieforberedelserne. Sæt jer sammen om computeren, og udforsk de forskellige områder af landet med Cyclistic, og snak om tingene.

Lad jer inspirere af interesepunkter og officielle ruter - husk at sæt jer lidt ind i de andre muligheder, der ligger i nærheden af ruterne. Det er så ærgerligt at køre forbi et smukt sted eller en spændende udstilling, bare fordi man ikke vidste, at den fandtes.

Både i planlægningen og på farten er det muligt at bruge Cyclistic og en række digitale hjælpemidler.

Afstem forventningerne

Snak om, hvad I vil have ud af ferien – før I tager af sted. Tænk over turlængder, terræn, overnatningsmuligheder, bagage- mængde og seværdigheder. Og vær sikker på at I er enige om, om turens væsentligste mål er præstationen eller de oplevelser, der ligger undervejs.

Vær realistisk

Vælg område og turlængde efter kørelyst og kondition. Ikke alle har lige gode ben hver dag, så der skal altid være kortere mellem overnatningsstederne, end det I højst kan køre. For mange er turen kun en succes, hvis man har tilbagelagt 100 km eller mere pr. dag, for andre er det nok bare at være et nyt sted.

Øvelse gør mester

Det er surt at få ferien ødelagt af for høje ambitioner. Hvis I ikke ved hvor langt i kan køre, er det en god idé at være realistisk: En tommelfingerregel er at man kører ca. 12 km i timen, når man kører hyggeligt gennem landskabet og har oppakning på. I Cyclistic viser vi distancen og tiden ved bl.a. 12 km/t, og så kan I jo vurdere hvor længe I vil cykle på en dag. 

Pak rigtigt

Det er en balancegang at pakke rigtigt. For meget bagage gør bakkerne længere. For lidt bagage gør omslag i vejret til en udfordring. Det vigtigste er, at gode cykeltasker er den halve løsning af oppakningen, og en god regel er at pakke de tungeste ting nederst for at lægge så lavt et tyngepunkt som muligt. Det gør cyklen lettere at styre.

Husk at stå af

Gør som de professionelle: Planlæg hviledage, hvor I laver noget andet end at træde i pedalerne. En gåtur kan hjælpe med at rette kroppen ud af cykelpositur, og give udsatte kropsdele noget fortjent hvile. Tag til stranden, på museum, på bondegårdsbesøg eller hvad der nu lige kan dukke op blandt interessepunkterne...

Man har en plan, til man lægger en ny

Læg ikke for mange faste planer. Undersøg hellere mulighederne og vælg til og fra undervejs. Vær klar til at improvisere. Værelser kan afbestilles, og ruter kan lægges om, så der bliver tid til at nyde livet. Planen må aldrig blive en sur pligt.

Tjekliste til planlægningen:

  • Fastsæt mål for turen
  • Planlæg ruten i store træk
  • Anskaf gode cykelkort
  • Hvad skal med - og hvem skal bære det?
  • Bestil evt. overnatning
  • Reserver evt. plads i tog eller bus til ud- og hjemrejse
  • Anskaf nyt udstyr i god tid og prøv det af før ferien
  • Kør et par træningsture
  • Gi’ cyklerne et grundigt eftersyn
  • Pak dagen før og kør en prøvetur